Selecteer een pagina

De afgelopen jaren is er sprake van een krapte op de woningmarkt. Dit heeft als gevolg dat al langere tijd de vraag naar woningen het aanbod ernstig overschrijdt. Er was ooit een tijd dat een huis soms maandenlang te koop stond. Soms zelfs meerdere jaren. Vooral omdat er zo’n groot aanbod was en maar weinig kopers. Maar die huizenmarkt hebben wel al enige tijd niet meer. Tegenwoordig is het door heel het land haast normaal om een huis te kopen voor een prijs die (ver) boven de vraagprijs ligt. Je zou denken dat overbieden alleen van toepassing is bij huizen met een een lage vraagprijs. Ook in het hogere segment is overbieden op de vraagprijs aan de orde van de dag.

Veel bezichtigingen

De agenda’s van de makelaars lopen heel snel vol met bezichtigingen. De makelaar die je in de arm neemt om je huis te verkopen, heeft als taak om in deze overspannen huizenmarkt de beste koper te vinden. De beste koper is echter niet per definitie een koper die de hoogste prijs biedt omdat hij of zij de grootste en dikste portemonnee bezit. Het kan ook heel goed een koper zijn die de beste aanvullende voorwaarden heeft en niet eens de hoogste prijs voor het huis biedt. Bij aanvullende voorwaarden moet je denken aan het gewenste moment van overdracht van de woning. Kopen zonder enig voorbehoud van financiering. Ook afzien van een bouwkundige keuring kan soms van doorslaggevende invloed op de uiteindelijke keuze van de verkoper voor een koper.

Groot bereik

De beste koper wordt tegenwoordig niet meer gevonden via een advertentie in een woonkrantje, zoals het ongeveer twintig jaar geleden nog van toepassing was. Het internet zorgt voor een enorm bereik en helpt bij het vinden van de meest passende koper(s) voor elk huis, groot of klein, lagere prijsklasse of hogere prijsklasse. Elke woning moet echter alle aandacht krijgen die de woning én de verkopers verdienen. Online aandacht op Funda, Facebook, Instagram en een eigen website, het verspreiden van de digitale woningbrochure onder mensen die bekend staan als woningzoekende, zijn de technieken die veelal worden toegepast om een breed publiek te bereiken.